Borgermødet på mandag bliver digitalt
Vi havde glædet os til at mødes med jer på mandag den 28. september til workshoppen om Helhedsplanen i Hjortshøj kl 17:00-19:00. Men efter fredagens nye retningslinjer ift. Covid19, bliver vi desværre nød til at afholde workshoppen virtuelt, samme dag og tidspunkt. Lige nu arbejder vi på højtryk på forberedelserne.
Der er indtil videre kommet 22 tilmeldinger, så der er plads til flere deltagere, nu da vi mødes online!
Tilmelding er først til mølle og senest onsdag aften den 23.09. til srsi@aarhus.dk
Herudover søger vi en håndfuld bordformænd, som vil hjælpe os med at få samlet op på det hele undervejs.
Rollen som bordformand indebærer, at man i en mindre gruppe på 6-7 personer (alt efter tilmelding) har ansvaret for, at gruppen kommer igennem de opgaver, vi har planlagt til workshoppen. Desuden skal man være klar på at skrive nogle små korte tekster, som vi vil bruge i vores arbejde efterfølgende. Vi udarbejder noget materiale eller nogle skabeloner til formålet.
Bordformændene vil blive inviteret til et forberedende møde, hvor vi gennemgår workshoppen og deres roller i detaljer.
Vi glæder os til at mødes med jer online!
40 km/t i Hjortshøj!
Det buldrer og brager, veje er brudt op og mænd i gule veste graver og skilter i hele byen. Hjortshøj er nemlig blevet 40 km/t zone.

Landsbyforum har gennem længere tid arbejdet for at få hastigheden sat ned, så vi kan færdes mere sikkert i Hjortshøj. Nu sker det så, i samarbejde med Mobilitet i Århus kommune, med skiltning ved indkørslen til byen og med vejbump på veje og i kryds, hvor det er særligt vigtigt at sænke farten.
Hjortshøj er en ud af 12 områder i kommunen som netop nu får indført særlige hastighedsbegrænsninger med 40 km/t (veje der tidligere havde lavere hastighedsbegrænsning beholder naturligvis denne). Rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) siger i en pressemeddelelse “Mange borgere føler, at hastigheden er for høj især i boligkvarterer, og de er utrygge ved at lade deres børn færdes i områderne. Derfor er det en stor tilfredsstillelse, at vi nu i samarbejde med flere fællesråd kan sætte projekter i gang i 12 steder i kommunen, hvor der skabes øget tryghed og mulighed for aktiviteter i gaderummene.”

I de næste uger fortsætter arbejdet med ”hastighedsdæmpere”: hævede flader, trapezbump, port-overkørsler samt pukkelbump på landsbyens mest befærdede veje. “Selvom arbejdet lige nu står lidt i vejen for at vi kan komme rundt i byen, så er målet altså at skabe trygge og sikre rammer for færdsel i landsbyen for alle. Særligt handler det om tryggere vej til skole og institutioner, og her er det rigtig godt at få sat farten ned,” siger Bjarne Bendtsen fra Landsbyforum.

Lys på skolebroen
Aarhus Kommunes afdeling for Teknik og Miljø arbejder for at få sat lys på gang/cykelbroen over Kankbøllevej i samarbejde med Landsbyforum.
Der er nu udviklet to mulige løsninger og vi har brug for dit input!
Vi har lavet en afstemning på Facebook og du kan deltage ved at klikke lige her. Har du ikke Facebook er du velkommen til at kommentere her på siden inden 22. Juni.
Afstemningen bliver en del af den endelige beslutning, så giv dit besyv med her og kommentér gerne på opslaget.
Vi diskuterer resultatet af afstemningen til generalforsamlingen in Landsbyforum den 22. og du kan stadig melde dig til på hjortshoj.dk
Løsning 1: Specialbygget løsning med lysmaster med sensor – skal specialfremstilles og byggeri kan muligvis påbegyndes november

Løsning 2: Indbyggede lysbokse i broens struktur, kan med tiden programmeres f.eks. med sensor- kan laves efter sommerferien

Indkaldelse til Generalforsamling i Landsbyforum
Den udsatte generalforsamling i fællesrådet Hjortshøj Landsbyforum afholdes mandag d. 22. juni kl. 20.00 på Virupskolens skoletorv, Virupvej 75.
Af hensyn til det gældende forsamlingsforbud på max 50 personer er vi i år nødt til at bede om tilmelding til generalforsamlingen: Send en mail med navnene på dem, der ønsker at deltage, til Landsbyforums bestyrelse på bestyrelse@hjortshoj.dk senest d. 16. juni.
Da alle fællesrådets medlemmer, dvs. alle indbyggere i Hjortshøj Sogn, skal have mulighed for at deltage i generalforsamlingen, udsættes generalforsamlingen igen, hvis der er flere end 50 tilmeldte. Det vil i givet fald blive efter ferien, hvor grænsen for forsamlingsforbuddet forventes yderligere hævet.
Dagsorden i henhold til vedtægterne:
- 1. Valg af dirigent
- 2. Valg af referent
- 3. Beretning
4. Regnskab - 5. Indkomne forslag
- 6. Valg
- 7. Eventuelt
Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde senest seks dage før generalforsamlingens afholdelse.
På valg: Karen Woer, Ove Overgaard Nielsen og Bjarne S. Bendtsen (alle villige til genvalg). Revisor: Per Jørgensen (villig til genvalg). Desuden skal der vælges en ekstra revisor og en suppleant til bestyrelsen. Bestyrelsen opfordrer alle interesserede til at stille op til valgene.
Landsbyforums vedtægter m.v. kan læses her.
Kommunens workshop om helhedsplanen er udsat til efter ferien, dato m.v. følger senere.
Vel mødt!
Giv dit bidrag til Affaldsplan 2021-2026
AffaldVarme Aarhus er ved at udarbejde en ny affaldsplan for 2021-2026 og i de kommende uger er det muligt for borgere i kommunen at komme med input til processen. Vi i Landsbyforum opfordrer alle med interesse til at deltage.
På grund af forholdsregler omkring COVID-19 modtager AffaldVarme kommentarer, forslag og gode idéer til fremtidens affaldsløsninger i Aarhus online snarere end i møder og workshops.
Kommenter på Facebook
De næste 5 uger vil der løbende komme opslag op i Facebooksiden Sorter Mer’. Her kan alle aarhusianere kommentere på opslagenes tematikker.
Skriv dit bidrag på hjemmesiden
Alle kan også bidrage ved at komme med idéer og input på hjemmesiden. Her kan man også læse mere om selve Affaldsplanen.
Borgerdialogen strækker sig frem til udgangen af maj. Derefter laver AffaldVarme Aarhus den endelige plan for Aarhus Kommune, hvorefter den kommer i offentlig høring. Affaldsplanen skal godkendes af Byrådet, hvilket forventes at ske i starten af 2021.
Træk af livet i det gamle Hjortshøj
I næste nummer af Folk i Hjortshøj bringer Jes Lemming en artikel om Den gamle slagterbutik, der lå i Svinget 9. Baggrundsmaterialet er en beretning, som slagterssønnen har nedskrevet. Den indeholder facts om huset og beskriver ungdomslivet i Hjortshøj fra midt I 1920’erne.
Vi bringer her som supplement til artiklen hele beretningen som pdf.
Borgermøde med Rådmand Kristian Würtz
Hjortshøj Landsbyforum har inviteret rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), til at deltage i et borgermøde om forslaget til Kommuneplan 2017, som netop nu er i høring med sidste frist for svar 4. september 2017.
Fællesrådet vil først kort præsentere vores forslag til en lokalsamfundsbeskrivelse, som er en nyskabelse i denne kommuneplan (kopier af planen udleveres til mødet, og alternativt kan den læses online på www.hjortshøj.dk). Derpå vil vi diskutere kommuneplanforslagets betydning for Hjortshøj – og kommunen generelt, hvis der er tid til det – med udgangspunkt i følgende punkter:
- Den fremtidige anvendelse af rammeområde 380125BO (Østergårdshaven) og byens rekreative mødesteder
- Den trafikale situation i Hjortshøj og omegn
- Evt. andre dele af livet i Hjortshøj i relation til lokalsamfundsbeskrivelsen og kommuneplanforslaget
Borgermøde om Kommuneplan 2017 og udviklingen i Hjortshøj
Skoletorvet på Virupskolen, 22. august kl. 17.30-18.45
Møde om Østergårdsgrunden
ORIENTERINGS- OG DIALOGMØDE OM ØSTERGÅRDSTOFTEN 4 I HJORTSHØJ
Tirsdag den 30. maj 2017 Kl. 17.00 – 19.00 På Virupskolen, Virupvej 75 – Skoletorvet
Aarhus Kommune, Teknik og Miljø vil gerne præsentere dig for et forslag på en boligbebyggelse, som vil kunne placeres på Østergårdsgrunden i sammenhæng med de omkringliggende arealer.
På mødet får du mulighed for at blive orienteret om forudsætningerne for planlægningen, og planprocessen samt det konkrete projekt, der kan danne baggrund for en efterfølgende lokalplan.
Vi ser frem til en god aften, hvor vi får mulighed for at vise dig et bud på en boligbebyggelse.
Tilmelding skal ske på e-mail: plan@mtm.aarhus.dk senest søndag den 28. maj 2017.
Pop-up i pinsen
I pinsen står den endnu en gang på Pop-up Festival i Hjortshøj.
Her er programmet for dagens aktiviteter:
Program lørdag d. 3. juni
9 – 10:30 Yoga for alle Yoga for alle med Heidi Greve Nielsen- I fælleshuset i bunden af Højager.
10 – 16 Markedsplads i Byparken Alle kan komme og stille deres bod op gratis. Man sørger selv for det hele. Byparken.